Nordiska folkhögskolan är öppen för studenter från alla Nordiska länder och har kurser i skrivande och fotograferande, visskola, teaterskola, filmskapande och allmän linje.
När Nordiska folkhögskolan frågade oss om vi kunde skapa deras nya visuella identitet och webbsida så kopplade vi på underbara Raket Webbyrå för att utveckla och designa webb, vilket gav oss möjligheten att ge vårt fulla fokus till logotypen och den visuella identiteten.
Kunden hade som krav att logotypen skulle föreställa Hugin och Munin från den nordiska mytologin (där den ena representerar tanke och den andra minne). För att uppmärksamma folkhögskolans historia, en skola som skapades 1947 i en anda av öppenhet och upplysning efter en tid av krig och stängda gränser, så valde jag att göra en logottyp där korparna bryter sig ut från cirkeln, och valde också färgskala och formspråk som alluderar till estetiken från den eran.
Förutom en visuell identitet för skolan som helhet skapade jag också egna identiteter för skolans olika avdelningar.
OmrådenBranding, logotype and graphic profile.KundNordiska FolkhögskolanSamarbetenRaket WebbyråLänkNordiska Folkhögskolan